שלום דביר התאהב ברכיבה על אופניים כבר בסוף שנות השישים, כאשר גדל בבלגיה ובילדותו נהג לרכב באופניו בנופיה של העיר ליאז. הרבה לפני שבישראל נסללו מסלולי אופניים, הרבה לפני החשמליים והטרנד ההיפסטרי שמחייב שלדה וזוג גלגלים, היה לו, אי שם בשנות ה-90, חזון על רכיבת אופניים.
הוא עלה לארץ ב-1972, בשנת 1990 סיים קורס אימון בוינגייט, אחד הקורסים הראשונים בארץ, אך כבר ב-1989 הקים עם שותפו דור דבירי את קבוצת "מדוושים חולון", שאותה הוא מאמן עד היום. בימים אלה הוא פותח את שורות קבוצתו הקטנה והאינטימית לקהל הרחב כאשר הוא מבטיח להקנות מיומנויות רכיבה לספורטאים מתחילים ואת הכלים הדרושים על מנת לפתח עוד יותר את רכיבת האופניים בישראל בתחומי רכיבת כביש, שטח והרים.
"כיום יש הרבה יותר מודעות לרכיבה על אופניים ויותר ויותר אנשים רוכבים בסופי שבוע בצורה חובבנית ולא חובבנית", הוא מתאר את תמונת המצב. בנוסף, יש ליגה מקצוענית שבה מתחרים עשרות קבוצות, ומעבר לכך יש רוכבים שמשתתפים בתחרויות גדולות בחו"ל. הקבוצה שלנו השתתפה בתחרויות רב יומיות של חמישה עד שמונה ימים בהיקף של 750 עד 1,200 קילומטר באיטליה, בצרפת, בספרד, וברוסיה תחת השם הבינלאומי VCI – מועדון רוכבים אופניים ישראל. זוהי תחרות שבה רוכבים על אופניים כל יום בסביבות 150 עד 180 קילומטר וזו תחרות מטעם האיגוד העולמי".
ומהי הרמה של החבר'ה הישראלים בתחרויות בחו"ל, עד כמה ישראל מתקדמת ומצליחה בנושא הזה?
"קודם כל הרמה משתפרת כל הזמן ובשנים האחרונות אפילו יש רוכבים בודדים, כולל איזה קבוצה מקצוענית מישראל שנקראת סייקילנג קדימה, שמתחרה בתחרויות מקצועניות ברחבי העולם, וגם רואים יותר ויותר רוכבים ישראל שמתחרים שם כחלק מהקבוצות המקומיות".
מעבר לרכיבה המקצוענית, איך אדם מהשורה בלי הרבה ניסיון ברכיבה יכול להתמקצע ברכיבה על אופניים?
"כמו בכל ספורט ובכל פעילות אנחנו מתחילים מהתחלה בהתאם ליכולות, לגיל ולרצון. גם האימונים מתבססים לפי יכולות. כלומר, אם יש ספורטאים שאין להם שום ניסיון והם לא רכבו במשך הרבה זמן או כלל לא רכבו, אז כמובן שהאימונים יתחילו ממרחקים נמוכים יותר, מעצימות נמוכה יותר. בהתחלה עובדים על התחום האירובי והתכנית בנויה כך שאנחנו מתקדמים בציר הזמן עם ההתקדמות של הספורטאים. בהתחלה, פעילות של חצי שעה בלבד עם הפסקות ועד להתקדמות של עד שעה-שעתיים ברציפות בעצימות גבוהה יותר".
מי מתאים לקבוצות שאתה מקים?
"אנחנו נבנה מדרג של קבוצות כאשר אלה ללא ניסיון יקבלו הדרכה והסברים על כל תחום האופניים מבחינה טכנית, מקצועית, בטיחותית, כולל כל כללי התחבורה והבטיחות הנאותים ברכיבה על אופניים. אנחנו מחפשים רוכבים חדשים ומזמינים גם אנשים בלי ניסיון, גם באופני הרים וגם באופני כביש. היום אנחנו פונים בעיקר לילדים בגילאי 14-13 ועד הגילאים הבוגרים, אנשים שרוצים לרכוב ורוצים להתחיל ברכיבה על אופניים או להתקדם ברכיבה על אופניים".
התשתיות לרכיבה בראשון לציון מאפשרות אימונים?
"באמצע שבוע אנחנו מתאמנים בראשון לציון באזור פלמחים, בכביש שמוביל אל הים, בציר של הכביש שמוביל מעין הקורא לאזור החוף פלמחים. אנחנו רוכבים הלוך וחזור ואנחנו גם מתאמנים במתקנים יחסית סגורים כמו מסביב לאיצטדיון הכדורגל בראשון לציון. יש עדיין הרבה מה לעשות בתחום התשתיות אבל זה נעשה עם הזמן. יש מודעות מאוד גדולה של הנהגים ושל האנשים בכלל. בנוסף, יש לציין יש פעילות ענפה בתחום אופני ההרים, כאשר קק"ל עושים מסלולי אופניים בחורשות וביערות וגם זה לא מעט בזכות הנחישות שלנו, שלי ושל החברים הטובים באיגוד האופנים. בעיר ראשון לציון נבנו לא מעט מסלולי אופניים ואני כמובן מקווה שייבנו עוד יותר ומי יודע, אולי גם בעתיד יבנו מסלולים סגורים יותר שבימים ובשעות מסוימות נוכל לרכב בבטחה עם ילדים צעירים".
מה הערך המוסף של הרכיבה על אופניים בשבילך?
"קודם כל בפן של הכושר האישי והפעילות הפיזית, ובנוסף הנאה למשל ברכיבה בהרים. לדוגמה, מראשון לעלות את העליות של ירושלים וכדומה. רכיבה בשטח גם היא מהנה מאוד, באזורי שדות, חורשות ומקומות שאתה מתנתק בהם מהעיר הסואנת, מהכבישים ומהצפצופים של המכוניות".
תגובות