חוק הגנת הצרכן ותקנותיו מאפשרים לנו, הצרכניות והצרכנים, לעמוד על זכויותינו ברכישות שונות: ביטול עסקה, החזרת תמורה, אחריות ושירות, ועוד. בסדרת המאמרים הבאה, נעמוד על חלק מזכויותינו לניהול צרכנות נבונה.
צרכן רשאי לבטל הסכם בתנאי שהחזיר את המוצר למוכר, והמוצר לא נפגם ולא נעשה בו שימוש. אם המוצר הוחזר באריזתו המקורית, זו תהיה ראיה מספקת לכך שלא נעשה במוצר שימוש. הכוונה בסעיף זה היא למוצרי ריהוט, ציוד בית וגן, מכשירי חשמל, מכשירים אלקטרוניים, שעונים ועוד. יש להחזיר בתוך 14 ימים מיום שקיבל הצרכן את המוצר. באשר למוצרי ביגוד והנעלה, ניתן להחזירם בפרק הזמן שמיום הרכישה ועד תום שני ימים לאחר מכן (לא כולל ימי מנוחה) ובלבד, שתווית המחיר לא הוסרה.
זכות ביטול זו על פי התקנות, מוגבלת ואינה חלה תמיד ובכל מקרה. כך למשל, זכות הביטול אינה חלה במקרים בהם רכש הצרכן מוצר שיוצר במיוחד בעבורו על פי מידות או דרישות מיוחדות, למשל ריהוט אשר יוצר לפי דרישות והתאמות אישיות של הצרכן.
מקרים נוספים בהם זכות הביטול לא חלה: תרופות ותוספי תזונה, ריהוט שהורכב בבית הצרכן, הלבשה תחתונה (לרבות בגדי ים), תכשיט ששולם עבורו מעל 3,000 שקלים (למעט שעונים), ועוד.
במקרה של ביטול העסקה והחזרת המוצר, על המוכר להשיב לצרכן את מלוא התמורה (או ביטול החיוב) בניכוי דמי הביטול, כפוף לתנאים המפורטים בתקנות (יפורטו בהמשך). אחד התנאים: שהצרכן הציג חשבונית, סרט קופה, או פתק החלפה כהוכחה על ביצוע העסקה.
הכותבת היא עו"ד (ורו"ח), מתמחה במשפט המסחרי ובדיני עבודה, מציגה: דינים בנושא צרכנות.
תגובות