הוועדה הלאומית לתשתיות דנה לאורך היום (ראשון) בהגשת ההתנגדויות וההשגות נגד תוכנית המטרו 103 לסלילית קו M3. על גופים אשר הגישו התנגדויות נמנים עיריית חולון, המועצה לשימור אתרים, דיירי רחוב אילת, המכון הטכנולוגי חולון ותושבי המועצה המקומית אזור.
סלילת קווי המטרו כוללת בתוכה הריסות של מבנים והפקעה של קרקעות. כפי שנחשף כאן ב"השקמה חולון" בחודש שעבר, קו תוכנית קו המטרו M1 כוללת בתוכה הריסה של מספר מבנים בעיר והפקעה של שטחים.
בחודש הבא צפוי להתקיים דיון דומה באשר להתנגדויות וההשגות של תוכנית 101 לסלילת קו M1. שלב זה מגיע לאחר שבחודש שעבר קיימו ראשי רשויות בגוש דן, בהם ראשי הערים חולון, בת ים וראשון לציון, מפגש לקראת הגשת התנגדויות לפרטי המיזם, כפי שפורסם ב"השקמה חולון".
במסגרת תוכנית קווי המטרו אותה מקדמת המדינה, עתידים להיסלל שלושה קווים של רכבת תחתית בגוש דן. שניים מהם (קווים M1 ו-M3) יחצו את חולון מצפון לדרום וממזרח למערב, כאשר בעיר יפעלו תשע תחנות תת קרקעיות.
קו המטרו M1 ייצא משתי שלוחות באזור השרון, יעבור בתל אביב, ייכנס אל שטחה של חולון ויחצה אותה מצפון לדרום דרך שכונת תל גיבורים, רחובות המעפילים ומנחם בגין. לאחר מכן יעבור תוואי הקו באזור החולות של ח-500 ויגיע אל שכונת רמת אליהו בראשון לציון, משם יתפצל שוב לשתי שלוחות שיובילו אל רחובות ולוד.
קו M3 יחצה את חולון ממערב למזרח. תחילתו בעיר בת ים, ממנה ימשיך אל חולון ויעבור ברחובות יוספטל, הופיין, אלופי צה"ל והמלאכה. לאחר מכן ימשיך לאזור, פארק אריאל שרון ויישובי בקעת אונו.
כריתת עצי גן לטובת תחנת יוספטל
חלק לא קטן מההתנגדויות וההשגות עוסקות בפגיעה סביבתית עתידית באזור תוואי קו M3 בתוך תחומי העיר. כך, למשל, דיירי רחוב אילת 56 הגישו התנגדות אשר עוסקת בהפקעת שטחי גינה של הבניין לטובת התוכנית. כמו כן, עוסקת ההתנגדות בפגיעה ב"גן יוני" בסמוך לתחנת יוספטל העתידית. במסגרת בניית התחנה, צפויים להיכרת מרבית העצים בגן הציבורי. המועצה לשימור אתרים הגישה השגה בדבר הפגיעה בעצי הגן ובנוסף התייחסה לחשש לפגיעה בכיכר סירן הסמוכה, הממוקמת בליבה של שכונת נאות רחל ומיועדת לשימור.
בר שי, חבר מועצת העיר ויו"ר סיעת צעירים, הנמנית עם מגישי ההתנגדות להריסת "גן יוני", טוען כי לא קיימת מספיק נגישות של המידע עם פרטי התוכנית לציבור הרחב שכלל לא יודע אילו השלכות סביבתיות טמונות בה. "בעוד שלעירייה יש את הכלים המקצועיים להגיש התנגדויות למען שיפור תכנון המטרו ומזעור הפגיעה במתקנים עירוניים, לרוב תושבי חולון שגרים על התוואי אין דרך קלה להבין האם הבניין שלהם יושפע ואיך. סיעת צעירים הגישה הצעה לסדר שמבקשת מהעירייה לבצע שיתוף ציבור בנושא".
מעבר תוואי הרכבת באזור מתחת לבתי מגורים
עוד אחת מן ההתנגדויות שהוגשו היום נוגעת לתושבי המועצה המקומית אזור, אשר בשטחה עתיד לעבור התוואי של קו M3 בדרך ליישובי בקעת אונו. במסגרת התוכנית, קו המטרו אמור לעבור מתחת לשורה ארוכה של מגרשים פרטיים ובתי תושבים.
לדברי המתנגדים התוואי מייצר פגיעה קשה בזכויותיהם הקנייניות של בעלי המקרקעין, זאת, בעוד שהוצע על ידי המועצה המקומית תוואי חלופי פוגעני פחות אשר עובר תחת מגרשים ציבוריים. התושבים טוענים כי "התוכנית תאפשר לעשות בשטחים של התושבים ככל העולה על רוחה של החברה המפעילה, החל מהפקעת חלקים מהמקרקעין במפלס העליון וכלה בהריסת הבניינים ממש – פעולות קיצוניות לאין שיעור שמהוות רמיסת זכויות הקניין שלהם".
עו"ד ענת בירן, המייצגת את התושבים, מסרה: "בתוכנית המטרו ישנה פגיעה קשה באיכות חיי התושבים, פגיעה חסרת תקדים בקניין של בעלי הנכסים, ובאופן כללי שלילה כמעט מוחלטת של יכולת ההתנגדות של האזרח. התוכנית מבטאת חוסר התחשבות חסר תקדים בחיי התושבים ורווחתם. נכון להיום הוגשו רק עשרות התנגדויות על קו M3, אך זאת בעיקר כי רוב הציבור בכלל לא מודע לתוכנית הזו ולהשלכות שלה עליהם, או שאנשים לא חושבים שהם יכולים להשפיע עליה. אני מעריכה כי עם פרסום התוכניות לקווים האחרים כמות ההתנגדויות תגדל בהרבה".
גמישות יתרה בהריסת מבנים
בנוסף, המועצה לשימור אתרים טענה כי לא בוצע סקר שימור לאתרי מורשת לאורך תוואי קו M3 וכי אין נספח שימור במסמכי התוכנית. "ככל שהמוסד מציג את הדרישות ומתנה את אישור התוכנית בהכנת נספחי שימור, כיצד ייתכן שאשר מדובר ביוזמה תכנונית של המדינה אין הגדרות, והנחיות אלו אינן חלות עליה?", תהו במועצה בכתב הגשת ההשגה.
סוגייה נוספת אשר הובאה בכתב ההשגה של המועצה לשימור אתרים היא הגמישות היתרה אשר קיימת בתוך התוכנית ומאפשרת למדינה למעשה לפעול ללא כל הגבלה לאורך התאווי וכך להרוס מבנים גם אם הם אינם מסומנים להריסה. "התוכנית מאפשרת גמישות מירבית לצורך ביצוע פרויקט המטרו ומאפשרת הרס גורף של כל מבנה המצוי בתחום הקו הכחול של התוכנית, גם אם אינו מסומן להריסה, תוך הענקת סמכות מלאה לגורם המוסמך ולפי שיקול דעתו הבלעדית להרוס חלקים ממנו או את כולו. והכול במטרה לממש את התוכנית", כך נכתב בכתב ההשגה של המועצה לשימור אתרים.
עוד התייחסו במועצה לכך שלא נעשה סקר שימור מקיף לפני הגשת התוכנית: "מימוש התוכנית אינו יכול להיות השיקול היחידי ולהיות תלוי בגורם אחד. זו הסיבה שבמסגרת התכנון נעשות בחינות מעמיקות של מגוון נושאים שיש לתת עליהם את הדעת בעת עריכת תכניות. יחד עם זאת, נפקד מקומו של סקר שימור מרקמי וכולל אשר יתייחס לחשיבות מבנים ואתרים לשימור. סקר שכזה, אמור לתת הנחיות תכנון והגנה על אתרים/מרקמים לשימור. דוגמה נוספת לגמישות היתר בתכנית היא 'האפשרות' לביטול סקר העצים שכבר נעשה ולעריכת סקר עצים חדש בכל פעם שידרש שינוי".
חשש מפגיעה באתרים היסטוריים
עיריית חולון הגישה גם היא השגות והתנגדויות לשני קווי המטרו המתוכננים. בדיון שנפתח הבוקר בשעה 09:00, הציגה העירייה לוועדה הלאומית לתשתיות את פרטי ההשגותיה לגבי קו המטרו M3, במסגרתם דרשה מהמדינה כי תחייב את נת"ע לחתום עמה חוזה בכל הנושאים שידונו במסגרת התוכנית. כמו כן עסקה השגה זו של הערייה גם בעצים אשר נמצאים בתאווי הרכבת, דיון בהוראות עיצוב המרחב הציבורי, בניית פירים לאוורור, פגיעה בתשתיות עירוניות, הפקעות של קרקעות, קיום של היטלי השבחה, הגבלת הסמכות של רשות התמרור ובדיקת תפקוד תחנות המטרו.
בדיון אשר יעסוק בהתנגדויות וההשגות לתכנית קו M1 בחודש הבא, תציג עיריית חולון את התנגדותה לפגיעה בחולות חולון, שכן קו זה עתיד לחבר את חולון עם ראשון לציון דרך אזור ח' 500. כזכור, לפני למעלה מעשור נקבע כי 1,000 דונים מתוך שטח ח-500 ישמשו כפארק חולות אקולוגי. קו המטרו אמנם אמור להיסלל מתחת לפני הקרקע, אולם בעירייה חוששים כי בנייתו תסב נזקים כבדים ובלתי הפיכים לאזור החולות אשר מהווה מקום של טבע עירוני וייחודי שכמעט ואינו קיים במרכז הארץ.
בנוסף לעיריית חולון, גם המועצה לשימור אתרים הגישה השגה דומה אשר נוגעת בדבר הפגיעה באתרים ההיסטוריים אשר נמצאים באזור זה, בראשם דרך הביטחון שנסללה בשנת 1947 ומהווה את אחד מאתרי המורשת של העיר. דרך הביטחון יועדה להיות אתר לשימור ועוברת במרכזו של שטח ח-500. קטע דרך זה מכונה גם "דרך החביות" זאת בגלל החביות הרבות אשר פזורות בצידיה ותפקידן היה למנוע מן החולות הנודדים לכסות את הכביש.
השגה נוספות אשר תציג המועצה לשימור אתרים נוגעת לשכונת תל גיבורים, בה עתידה להבנות אחת מתחנות המטרו של קו M1 בחולון. על פי התוכנית תחנת תל גיבורים אמורה להיבנות בסמוך לפארק הפילסבוקס אשר מוגדר כאתר לשימור, בו קיים אתר הנצחה לזכר חללי מלחמת העצמאות, זאת כאשר קו המטרו אמור לעבור מתחת לפארק. "מדובר באתר מורשת בעל חשיבות עירונית וארצית ועל כן קיים צורך בהתייחסות מפורטת בהוראות התוכנית ובנספחיה לעניין ההגנה על האתרים לעת עבודות הפיתוח. כמו כן, יש לסמן את האתרים הללו בנספחים הרלוונטיים ולהימנע מאפשרות של גמישות התוכנית לעת ביצוע העבודות", הסבירו במועצה לשימור אתרים בכתב ההשגה.
תחנת תל גיבורים עצמה עתידה להיבנות בסמוך לרחוב המעפילים, במיקום בו קיימים כיום שני בתי באר היסטוריים. במועצה לשימור אתרים טוענים כי לאחר בדיקה שבצעו, התגלה כי שני בתי הבאר נמצאים בצמידות לאזור העבודות העתידי של הקו המטרו וכי קיימת סכנה לפגיעה בהם. "המועצה לשימור סוברת כי ניתן לבחון חלופה תכנונית שתכלול את בתי הבאר כחלק ממתחם התחנה המתוכנן, שימורם והשמשת המבנים הינה בעלת ערך של שימור למרחב ולרווחת הציבור הרחב", טענו בכתב ההשגה.
מהמועצה לשימור אתרים נמסר: "המועצה לשימור מברכת את קידום פרויקט תכנון קווי המטרו היוצא לדרך בימים אלו. עם זאת נושא השימור לא זכה להתייחסות ראויה ומספקת ולכן עם היוודע הדבר נערכנו בפרק זמן קצר מאוד והקמנו צוות משימה מטעם המועצה לשימור אתרים שכלל את מנהלות מחוזות תל אביב ומחוז מרכז, תמר טוכלר וטל בן נון, ורכזות התכנון הסטטורי ענת בן מנחם, מריה מצרפי, ויעל אטקין, והערכנו על פי החומר שפורסם מה נדרש מבחינת האתרים העומדים על הפרק והתהליכים הנדרשים לאיתורם שימורם והשמשתם לרווחת הציבור.
עוד הוסיפו במועצה כי "חשוב לנו להדגיש כי ידוע והוכח זה מכבר בעולם כי הכנסת תשתיות תחבורתיות למרכזי הערים , אם נעשו נכון ,שימשו הזדמנות ומנוף בתהליכי התחדשות עירונית, שיפוץ חזיתות מבנים והשמשת מבנים היסטוריים כתחנות או כמעברים אורבניים המשתלבים במערכת ההסעה ההמונית".
תגובות