אפליקציה שפיתחה הדר טייט, בוגרת המכון הטכנולוגי HIT בחולון מאפשרת לעיוורי צבעים לראות בצבע. איך זה עובד? מצלמים אובייקט והתוכנה מתרגמת לעיוור הצבעים באילו צבעים מדובר. האפליקציה שיצרה טייט, תוכל לפתור שלל בעיות מרכזיות בחייהם של עיוורי הצבעים. בין היתר תעזור להם לבחור את הירקות והפירות הבשלים במהלך קניות, להתאים סט בגדים בצבעים שונים, ועוד.
בשבוע שעבר סיימה הדר טייט תואר בתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי בחולון. חוויית הלימודים היתה לא קלה, ארוכה ואיטית, אך עם זאת מלאה בחוויות ולמידה. "בשנה השלישית ללימודים, החלטתי לצאת לעבוד. הבנתי שאנשים צוברים ניסיון כשאני עדין לומדת. לכן, התחלתי לשלב עם הלימודים עבודות פרילאנס ובהמשך גם התחלתי לעבוד בחברת אמדוקס כמעצבת חוויית משתמש וממשקים – דבר שהקנה לי כלים וראייה שונה לעבודות שיצרתי בלימודים".
הרעיון לאפליקציה המדוברת התחיל מבעיה שהכירה מקרוב אצל אביה – עיוורון צבעים. "אבי ואני תמיד היינו קרובים, אך העבודה על האפליקציה חיברה בינינו עוד. כדי להבין את הבעיה מקרוב הייתי צריכה להיכנס לעיניים שלו, בחנתי את ההתנהגויות שלו במשך מספר חודשים. זה הרבה מעבר לשאלות בסגנון של: 'אבא, איזה צבע זה?'. הייתי צריכה להבין אם הוא בטוח בבגדים שהוא לבש הבוקר כשהוא מגלה שלבש חולצה כתומה ולא ירוקה לדוגמה.
טייט מספר כי במהלך העבודה המשותפת על האפליקציה eyegetby, המודעות של אביה לעניין הצבעים עלתה, והוא התחיל לשים לב לדברים שאליהם לא נתן את הדעת בעבר. לדוגמה, בחניה עירונית, לא תמיד ידע אם הוא חונה בכחול-לבן או באדום לבן, בעיקר בחושך.
טייט מספרת על מגבלותיהם של עיוורי הצבעים דרך עיניו של אביה: "אבא לא יודע לזהות ירוק. מה שבאופן נורמלי הוא ירוק נתפס בעינו כחום. הוא לא יכול לגשת למוצר לפי הצבע שלו ולדעת מה הוא המוצר מבלי לקרוא את מילות ההסבר עליו. אני זוכרת שבתור ילדה כל שבוע היה חלב תנובה בצבע אחר בבית – סגול, צהוב, ירוק. טעמנו הכל. מובן שהוא יכול לקרוא את אחוזי השומן בחלב על האריזה או להסתכל איזה ערך כתוב על השטר לפני שהוא מוסר אותו, אבל המון פעמים הוא בטוח שזה 50 שקל כשהוא משלם בעצם בשטר של 100".
טייט המשיכה לחקור את נושא עיוורון הצבעים בפעולות של התאמת בגדים, בלבול בין רמזור אדום לירוק, קניית בננות לא בשלות או בשלות כאחד, חניה בכחול לבן כשלמעשה זה אדום-לבן. "פרסמתי פוסט בפייסבוק עם תמונה שמבקשת מאנשים לתייג אנשים שחוצים רמזורים באדום לא מעט, שאינם פרטנרים טובים ל'טאקי', ששורפים את העוף בתנור בקביעות כי אינם יודעים לזהות מתי הוא מוכן, שהתאמת הצבעים בבגדים שלהם היא תמוהה. בקיצור, חיפשתי עיוורי צבעים וההיענות היתה מדהימה. קיבלתי מאות הודעות אישיות מעיוורי צבעים שהיו סקרנים לגבי המחקר שלי והפרויקט".
מהמחקר שערכה גילתה שעיוורי הצבעים לא מגדירים את המגבלה שלהם כ״בעיה״ או ״קושי״, הם חיים ככה כל החיים ולא מכירים דבר אחר. לכן, האתגר של טייט היה לשפר את החוויה שלהם בפעולות היומיומיות בעזרת כלי שיצריך מהם מינימום מאמץ והשקעה כספית. "הדגש שלי בפרויקט היה למצוא פתרון מקיף וכולל לכל עיוור צבעים בכל סוג ודרגה שהיא", היא אומרת.
בעבר עבדת על פרויקט בשם Likethat לרכישת בגדים שאנשים רואים בטלוויזיה. למה עברת מפרויקט עם פוטנציאל כלכלי גדול לפרויקט חברתי?
"אני מרגישה שכמעצבת, דרך פרויקט חברתי אני יכולה באמת לעזור ולשנות את החוויה של יותר אנשים ולענות על צורך בסיסי ואילו הפרויקט Likethat עוסק במותרות, דבר שכרגע פחות מושך אותי להתעסק בו".
בינתיים, eyegetby – הפרויקט שיעזור לעיוורי צבעים, נמצא בשלבי פיתוח. טייט תרה אחרי משקיעים פוטנציאלים ומאמינה שבתוך שנתיים תצא התוכנה המהפכנית לשוק.
תגובות