ירדנה ארזי (צילום יקי הלפרין) וכרזת התערוכה
ירדנה ארזי (צילום יקי הלפרין) וכרזת התערוכה

התכשיטים, השמלות וקטעי הווידיאו שנחשפים לראשונה: בחולון מקדישים תערוכה מיוחדת לירדנה ארזי

התערוכה תכלול בין היתר שמלות ומערכות לבוש שעוצבו על ידי מעצבים מוכרים עבורה, תכשיטים שמלווים אותה במשך שנים, קטעי וידיאו ביתיים שנחשפים לראשונה, צילומים מסמכים, פרסים ותעודות

פורסם בתאריך: 17.8.23 08:53

תערוכה ייחודית תוצג בחולון, תערוכה שמוקדשת לירדנה ארזי – אייקון תרבות ישראלי וחלק בלתי נפרד וחשוב מהפסקול ומהמורשת המוזיקלית הישראליים. התערוכה "הביתה" – ירדנה ארזי, תוצג בגלריית המשכן בית מאירוב בחולון בתאריכים 13.9.23 – 31.1.24 במסגרת העונה הישראלית לעיצוב, שנפתחת זו השנה ה-15 בחולון. במקביל לתערוכה תוציא ארזי אחרי החגים את אלבומה ה-25 "שנינו", שמוקדש כולו לשיתופי פעולה מוזיקליים ודואטים.

זוהי תערוכה נוספת בסדרת גיבורי תרבות, שבמסגרתה הוצגו בעבר בחולון גם התערוכות שהוקדשו לצביקה פיק, לעפרה חזה ולדנה אינטרנשיונל. אוצר התערוכה: רפאל וזאנה.

במשך שישה עשורים של פעילות מוזיקלית התבססה ירדנה ארזי כאמנית בולטת, אהובה, מצליחה ולאומית, שמלווה את מדינת ישראל ואת הרגעים החשובים בתולדותיה ומשלבת בין שירת עם למוזיקה פופולרית. ירדנה הביאה לידי ביטוי את דמות הזמרת הארץ-ישראלית החדשה והמרעננת שמייצגת בשיריה ובבחירת הרפרטואר את הקווים שמחברים בין שירת הארץ והזהות התרבותית הישראלית לבין תרבות הפופ הבינלאומית, בין השפעות מוזיקליות בינלאומיות לבין שירי ארץ ישראל והזמר העברי ובין הצ'יזבטרון ומפעל הלהקות הצבאיות לבין תחרות האירוויזיון ולעידן ההערצה ובניית "כוכבים" שפונים לחתך קהל רחב במיוחד.

"הביתה" היא תערוכה שיוצאת למסע בתחנות חייה של ירדנה ארזי, מילדותה בקיבוץ כברי ובחיפה ועד לבמות הגדולות והקריירה המפוארת שלה, דרך ספסלי אוטובוס להקת הנח"ל, כיסא המנחה בטלוויזיה, עם הצמות, העיניים וכל המלמלות, ובעיקר דרך התחנות המוזיקליות שהן פס הקול של חיינו כאן.

האוצר רפאל וזאנה אמר: "באמצעות הפריטים בתערוכה, לצד הסיפורים והראיונות, ניתן ללמוד על הקריירה רצופת ההישגים של ירדנה ארזי, ששזורה בתחנות מרכזיות של החברה הישראלית ומדינת ישראל, על הקשר שבין אסתטיקה לבין חינוך, על הכוח הנשי המשמעותי שהביאה עמה לתרבות הישראלית ועל הכמיהה לשוב אל השורשים – הביתה, ומהם לשאוב השראה, יצירתיות וערכים תרבותיים, שמושתתים על השקעה, על התמדה ועל רצון".

בתערוכה יוצגו בין היתר פריטים מהאוסף הפרטי של הזמרת ובהם שמלות ומערכות לבוש שעוצבו על ידי המעצבים יובל כספין, פרח ראובן, תמרה יובל ג'ונס וירון מינקובסקי ועוד. כן יוצגו התכשיטים האייקוניים שמלווים את ירדנה מילדותה ועד היום ובהם סיכות לשיער, ששימשו לצילומי האירוויזיון, עגילי פנינה ויהלום ואבן טורקיז, תליונים ועוד. יוצגו קטעי וידאו ביתיים שנחשפים לראשונה, קטעי אודיו, צילומים של בן לם ויקי הלפרין ומסמכים, פרסים ותעודות.

לצד כל אלה תציג התערוכה עבודות אומנות שהוקדשו לירדנה ארזי או כאלה שנעשו בהשראתה והוזמנו במיוחד לתערוכה: שני ציורי פורטרט שהקדיש לירדנה יעקב אגם בסוף שנות ה-80 במקביל להופעותיה עם יהורם גאון לרגל חגיגות 40 לישראל, עבודת אומנות חדשה של אביעד סייביץ "ירדנה נפוליאון" כחלק מסדרת עבודות "סלון הסלבס", עבודת אומנות חדשה של עדי עזר ויותם שפרוני מסטודיו KNOB – גוף תאורה בחיתוך לייזר במספר שכבות שמתאר רגעים המתכתבים עם שנות פעילותה של הזמרת וכן עבודות של מישל קישקה, עדית פאנק ואמנון מאור.

ארזי נולדה בקיבוץ כברי (1951) וגדלה בחיפה, שם שרה בחבורת הזמר של בית רוטשילד בניצוחו של אפי נצר ושם נסללה דרכה אל להקת הנח"ל, שבה שירתה בשנים 1972-1969 כסולנית וכאישה הראשונה שפיקדה על להקה צבאית. היא השתתפה בצילומי הקליפים הראשונים של להקה צבאית לטלוויזיה הישראלית ובהמשך השתתפה בתוכנית "שא לשלום" שהולידה את "שיר לשלום", "הבן יקיר לי" ו"בהיאחזות הנח"ל בסיני", ביצעה כסולנית את "חופים" והובילה כמפקדת וכסולנית את התוכנית "פלנחניק" ובה הביצועים הזכורים והמוכרים ל"שיר הרעות" ו"הפרוטה והירח", שאף הם צולמו לטלוויזיה הישראלית.

עם השחרור הצטרפה לצוות המופע "קונגרס הצחוק הציוני – שוקולד מנטה מסטיק" לצד בוגרי להקות צבאיות אחרים וחברותיה ללהקת הנח"ל רותי הולצמן ותמי עזריה, עמן ייסדה את שלישיית "שוקולד מנטה מסטיק". השלישייה הותירה אחריה שורה של שירים בלתי נשכחים ובהם "אמור שלום", "הוי ארצי מולדתי" שהולחן על ידי נעמי שמר במיוחד עבורן, "זה טוב זה טוב", "נח", "ובאו האובדים" שהולחן על ידי הרב קרליבך במיוחד עבורן, "חג לי", "בשדות בית לחם" וכמובן "מי המנטה מי המסטיק מי השוקולד" שבמלאת 50 שנה להקמת השלישייה הפך ללהיט ענק ולטרנד מצליח בטיקטוק.

לאחר פרישתה מ"שוקולד מנטה מסטיק" החלה ארזי לבסס את מעמדה כזמרת סולנית. לרגל יום הולדתה ה-70 החליטה עיריית חיפה לקרוא רחוב על שמה עוד בחייה.

גלריית המשכן בית מאירוב, חולון, 13.9.23 – 31.1.24
רח' הרצפלד 31, חולון, טל' 03-6516851
שעות פתיחה: ג', ד', ה' 20:00-17:00; ו' ושבת 13:00-10:00
הכניסה לגלריות העירוניות בחולון ללא תשלום

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר