צילום מתוך התערוכה בגלריה ויטרינה, יחסי ציבור
צילום מתוך התערוכה בגלריה ויטרינה, יחסי ציבור

מחווה למכונת הכתיבה בתערוכה חדשה בגלריה בחולון

התערוכה מתמקדת באחד המותגים הבינלאומיים המפורסמים ביותר לאורך המאה העשרים, אוליבטי, חברה המוכרת במיוחד כיצרנית מכונות כתיבה, מוצר שחולל שינויים רבים אך נעלם עם הופעת המחשב האישי

פורסם בתאריך: 5.2.23 10:50

תערוכה חדשה שתפתח ב-21 בפברואר בגלריה ויטרינה במכון הטכנולוגי בחולון, מתמקדת באחד המותגים הבינלאומיים המפורסמים ביותר לאורך המאה העשרים: אוליבטי, החברה המוכרת במיוחד כיצרנית מכונות כתיבה, מוצר שחולל תמורות בתחום התקשורת, הניהול והמשרד אך נעלם עם הופעת המחשב האישי.

התערוכה חושפת צדדים נוספים של המותג כחברת תעשייה טכנולוגית איטלקית מובילה שחוללה מהפכה בתחומי עיצוב המוצר, האדריכלות והפרסום, בזכות גישה חדשנית לעיצוב כוללני. למרות שמכונת הכתיבה עברה מן העולם והפכה לפריט מוזיאוני, המורשת של אוליבטי חיה וקיימת: חברות הזנק טכנולוגיות וחברות המחשוב המובילות היום בעולם הולכות בדרכה של אוליבטי בשילוב העיצוב והייצור של המוצרים עם אדריכלות תעשייתית, יצירת סביבות עבודה, מיתוג, וחנויות דגל גלובליות.

בתערוכה יוצגו, לראשונה בארץ, מבחר מכונות כתיבה אייקוניות של אוליבטי, לצד מכונות חישוב ואף המחשבים הראשונים של החברה. בין המוצגים: מספר מכונות כתיבה ניידות, כמו ה- MP1, מכונת הכתיבה הניידת הראשונה שיוצרה על ידי החברה ב-1932 בעיצובם של אלדו ואדריאנו מג'נלי וה- Lettera 22 האיקונית בעיצובו של מרצ'לו ניזולי, שנכנסה לאוספים הקבועים של המוזאון לאמנות מודרנית בניו יורק וזכתה בפרס קומפאסו ד'אורו בשנת 1954. מכונת כתיבה ניידת נוספת היא ה"וולנטיין" האדומה, שיוצרה בשנת 1969, אותה עיצב אטורה סוטסאס, מכונת כתיבה חדשה לגמרי שהומצאה לשימוש בכל מקום מלבד המשרד. דוגמה לוולנטיין מוצגת באוסף העיצוב הקבוע במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק.

לצד מכונות הכתיבה, יוצגו גם  מכונות החישוב הראשונות של אוליבטי, בהן ה-Summa 19, מכונת החישוב הראשונה בעלות נמוכה. הסומה עוצבה כמעט כצעצוע, כחפץ פופ, העוקף את הרעיון של מכשיר טכנולוגי  מתקדם ויוקרתי לטובת חפץ בייצור המוני. הדגם זכה בפרס קומפאסו ד'אורו בשנת 1970.

לצד יצירות קלאסיות אלה של עיצוב המוצר יוצגו בתערוכה דוגמאות ממערך הפרסום והעיצוב הגרפי שכלל כרזות, מודעות וסרטוני פרסום. בין הכרזות, כרזה שעוצבה על ידי הצייר האיטלקי המוערך, תאדורו וולף פרארי, המדגים את תחילתה של מסורת החברה בשיתוף פעולה עם אמנים. כרזה נוספת מ-1920 מראה את מכונת הכתיבה "נוסעת" על מסילה ועוקפת את הרכבת – הסמל הפופולרי ביותר של מהירות וכוח. המהירות הייתה התכונה הטבעית למודרניות ולפונקציונליזם של כתיבה. "הקלדנית", כרזה של המעצב מרצ'לו דודוביץ' משנת 1928, מציגה  סוג חדש של אישה שהחלה לאכלס משרדים, דמות חדשה זו נבחנה בזכוכית המגדלת של הספרות העכשווית.

התערוכה תלווה בהרצאות, שיחי גלריה ואירועים נלווים: באירוע הפתיחה שיתקיים ב-21.2, יתקיים מופע "כתבן א'" עם אמיר חרש ואמיר עצמון. שיח גלריה יתקיים עם אוצר התערוכה עברי באומגרטן ואוצרת גלריה ויטרינה ד"ר דליה מנור, ביום שישי ה-3.3 – בשעה 12:00.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר