איל אשל בוועדה והבת רוני, צילום פרטי ובאדיבות ועדת החקירה האזרחית
איל אשל בוועדה והבת רוני, צילום פרטי ובאדיבות ועדת החקירה האזרחית

"הבטחתי לרוני מעל הקבר שלה שאעשה הכל כדי שהאחראים ל-7.10 יתנו את הדין"

לצד הגעגועים והכאב הגדול, איל אשל, אביה של רוני ז"ל, הוא ממובילי ועדת החקירה האזרחית: "קיבלתי את רוני כמתנה ל- 19 שנים ושבעה חודשים והיה מי שדאג לקחת לי אותה ועל כך לא אשתוק"

פורסם בתאריך: 20.9.24 09:07

"הבטחתי לרוני, מעל הקבר שלה, שאעשה הכל כמשימת חיי כדי שהאמת תצא לאור ואותם אחראים לשבת ה-7 באוקטובר ייתנו את הדין".

את הדברים הכואבים והנחרצים האלה אמר השבוע איל אשל, אביה של רוני אשל ז"ל, אחת מ- 16 התצפיתניות שהופקרו ונרצחו בבסיס נחל עוז באותו בוקר נורא של ה- 7 באוקטובר.

איל הפך, כבר מהימים הראשונים של המלחמה, לאחד הקולות הבולטים שדרשו לברר באופן גלוי ושקוף מי האחראים למחדל ולאסון הגדול בתולדות המדינה. הוא לא הירפה והיה ממובילי ויוזמי הקמת ועדת החקירה האזרחית שכבר שמעה עדויות של עשרות אנשים. ביום שלישי השבוע פתח איל את יום הדיונים בוועדה לפני עדותן של שלוש תצפיתניות ששירתו עם בתו ובשבוע הבא ייתן עדות משלו.

איל ורוני אשל, צילום פרטי

איל ורוני אשל, צילום פרטי

בפתח הדיון ביום שלישי אמר איל: "זה בוקר מיוחד וכואב לי באופן אישי, כאבא של רוני, כי הבוקר יישמעו פה עדויות של תצפיתניות, עדויות שמתקשרות בקשר ישיר למה שיקרה בעוד יומיים, הרגע שבו ממשלת ישראל תשיב על העתירה שלנו לבג"צ ותפרסם את עמדתה באשר לדרישתנו להקמת ועדה חקירה ממלכתית. מכאן אני פונה לאזרחי מדינת ישראל. האזינו לעדויות של הבנות היקרות ותגידו אתם: האם זה לא מובן מאליו שחייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי שהעדויות האלו יישמעו בפניהם".

איל מקפיד להבהיר בכל מקום ובכל הזדמנות כי ועדת החקירה האזרחית תחדל להתקיים, כאשר תוקם ועדת חקירה ממלכתית. "הקמנו את ועדת החקירה האזרחית מאחר ובמשך חודשים ארוכים לא קרה שום דבר", הוא מסביר. "החלטנו לקחת יוזמה ומושכות לידיים מתוך הבנה שאנחנו בעצמנו נתחיל בחקירה ותחקיר מעמיק שיכלול עדויות חיות מאנשים שיש להם כל קשר וזיקה לשבת השחורה. לא ציפינו שכך יהיה המצב. הרשימה מתפוצצת מאנשים שמעוניינים לתת עדות, ביניהם אנשים בדרגים מסוימים במערכות, כאשר נתנו אפשרות לתת עדות בזהות חסויה על ידי עיוות קול וללא זיהוי. חשוב לי להדגיש שהקמנו את הוועדה הזאת לא מתוך מניעים פוליטיים ולא מתוך נקמה, אלא רק כדי להוציא את האמת לאור ולדאוג שמה שקרה לא יחזור, מתוך מסר אחד שיהדהד להורים וילדים שאמורים להתגייס – כי המפקדים בצה"ל צריכים להיות ראויים להם. מי שאחראי לכשל הזה יהיה חייב לתת את הדעת על כך. ועדת חקירה ממלכתית תקום, השאלה היא רק מתי. נעשה הכל כדי שזה לא יהיה בשנת 2026 אלא הרבה לפני".

איל אשל בוועדת החקירה האזרחית, צילום באדיבות ועדת החקירה האזרחית

איל אשל בוועדת החקירה האזרחית, צילום באדיבות ועדת החקירה האזרחית

כמה זה מאכזב אותך שאחרי 11 וחצי חודשים מאז אותה שבת נוראית, חוץ מראש אמ"ן, כל ראשי הדרג המדיני, הצבאי והביטחוני עדיין בתפקידם?

"זה בקשר ישיר לרמת הכשל והמחדל והמשך ההפקרות כפי שקורה עד היום. עובדה שעד היום אף קצין לא הודח ויותר מזה – חלק מהקצינים שאחראים לכשל אף קודמו. זה נותן את ההבנה כמה אי הסדר עדיין חוגג. העובדה שאף אחד לא לקח אחריות זאת תהיה בכיה לדורות קדימה. הדחות ופיטורים היו צריכים להתבצע מזמן ועל כך כל המדינה משלמת עד היום. הפוליטיקאים, באשר הם, לא מבצעים את העובדה שנדרשה מהם. נתניהו היה צריך להתפטר מזמן אבל הוא לוקח את ההחלטות לבד, לא משתף ולא עושה הכל כדי שהחטופים יחזרו. עשרה מיליון תושבים שכלואים בידי בן אדם אחד וזאת תמצית כל האירוע שלנו, כמעט שנה לאסון השבת השחורה".

ביום שלישי פתחת את יום הדיוניים בוועדה ולאחר מכן העידו שלוש תצפיתניות ששירתו עם בתך. מה זה עשה לך לשמוע את עדותן?

"זה היה עבורי מעמד מרגש וקשה ובאיזשהו מקום זה היה הקלוז'ר שלי עם עצמי למה שקרה באותה שבת לבנות האלו. אני שמח בשבילן שהן חיות היום וקיבלו את החיים במתנה. צר לי שרוני ושאר 15 הבנות לא נמצאות איתנו".

בתך וחברותיה טענו שהמפקדים לא הקשיבו להן. אתה מאמין שמעתה זה יהיה אחרת?

"אנחנו נעשה הכל כדי שבאמת הדברים האלו ישתנו. אנחנו לא רק אזרחים, אלא משפחות שכולות. האמצעים העומדים לרשותנו הם בהיבט הציבורי והמשפטי. מדינה שלמה מבינה כי הזלזול וההפקרות הביאו ל- 7 באוקטובר. יש לנו המון תכניות מגירה ולאט לאט נשתמש בהן".

למה לדעתך עד היום החטופים לא בבית?

"יש לי לכך הסבר אחד. דרג מדיני וצבאי שלא עושים הכל כדי שהם יחזרו. היו צריכים להחזיר אותם כבר מזמן, אבל זה לא קרה כי אין אסטרטגיה, התכנית לא סדורה, ההחלטות לגבי סדר הפעולה הן לא נכונות ובסוף הליך קבלת ההחלטות הוא קלוקל ועובדה היא שכל יום ממשיכים לספור גופות ויש הלוויות. אנחנו פשוט מדממים למוות ואנחנו מתבוססים בתוך ביצה כל כך עמוקה והנה רק את הבוקר הזה (רביעי – ש.י.) פתחנו עם עוד ארבעה חיילים יקרים שנהרגו. כואב הלב ונצבט הלב וזה נהיה יותר ויותר קשה עד מחשבות שרצות שלא כולם יחזרו בחיים לרבות כאלו שלא נראה אותם יותר לעולם. זאת תוצאה של התנהלות לא נכונה החל מה- 7 באוקטובר. כל יום שעובר והחטופים לא פה והלחימה ממשיכה זה לדיראון עולם".

בהיבט האישי והמשפחתי, מה עושה הזמן שעובר?

"הזמן לא עושה טוב לאף אחד שאיבד את יקירו. הכאב הוא גדול וחד מאוד, בור גדול שנפער בתוך הבית שלנו. איבדתי את הבת הבכורה שלי. קיבלתי את רוני כמתנה ל- 19 שנים ושבעה חודשים והיה מי שדאג לקחת לי את המתנה הזאת ועל כך אני לא אשתוק ולא אשב בשקט. אזרחי המדינה התרגלו לשבת בשקט כשהיו אירועים כואבים בתוך צה"ל. אני אומר מעל כל במה – נגמרו הימים שעם ישראל יישב בשקט על מחדלים שקרו והושארו בצה"ל. מי שצריך לתת את הדין ייתן את הדין, גם בתוך הדרג הצבאי ובטח מהדרג המדיני".

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר